Leader Fox Seven
Model Seven je prvním zástupcem nové kategorie 27,5 palce v nabídce Leader Foxu a v podstatě jednou z několika prvních vlaštovek českých značek. Jelikož jsme si tento nový segment horských kol již obsáhle představili zhruba před půl rokem, je třeba dodat, že nejde o staronový model jen oblečený do větších kol, ale rám i vidlice jsou již sériovými modely pro danou velikost.
I přes vyšší rám byla jeho hlavním znakem odolnost vůči jakémukoliv bočnímu kroucení, takže žádné ztráty při šlapání. I přes přímé vedení sedlových vzpěr a sedlovku průměru 31,8 mm nebyl ale pocit na sedle tak tvrdý, jak bychom vzhledem k tuhosti rámu a dané kombinaci čekali.
Akcelerace byla v podstatě srovnatelná s šestadvacítkou, díky tuhému rámu kolo neztrácí, takže v tomto směru nebyl jízdní dojem nijak negativně ovlivněn, a sedmadvacítky prostě na rozjezd točí jen o minimum obtížněji než menší klasika. Proti devětadvacítce byl ovšem rozjezd bleskový, tady se zkrátka neprojevil žádný setrvačník. Na rovině velmi příjemně překvapila celková lehkost jízdy a velice dobré držení tempa, takže sportovní projev kolu rozhodně nelze upřít. Rozdíl proti klasice přišel s prvními zatáčkami, kde byla díky většímu průměru znát lehce vyšší pozice těžiště, takže i když byl úhel vidlice zvolený pro celkově dobrou ovladatelnost a hbitou točivost, kvůli těžišti je třeba do zatáčky kolo trochu více naklopit. Po chvilce jsme si na to ale zvykli, takže ve vyšších rychlostech nebo v klopených zatáčkách jsme museli buď o něco dříve točit, nebo vzít více za řídítka a kolo silněji naklopit. Rychlý průjezd zatáčkou „pod plynem“, kdy by nebyl díky nízkému těžišti problém celkově se i s kolem hodně naklopit, byl trochu omezený. V nízkých rychlostech při průjezdu klikatými pasážemi jsme ale neměli sebemenší problém, tam úhel vidlice spolehlivě dovolil okamžitě změnit směr.
Celková geometrie ale dovolila poměrně snadno dostat kolo do vzduchu a tam s ním manipulovat, případně si ve sjezdu přitažením řídítek odskočit hranu. Vyšší pozice řídítek a delší hlavová trubka sice tolik nenahrávaly agresivnímu stylu jízdy, ale na druhou stranu je projev kola poměrně vyvážený jak ve směru výkonu a držení směru, tak ovladatelnosti a hbitého průjezdu technickými pasážemi. Ve výjezdech pak sice došlo k mírnému stavění kola na zadní ve strmých pasážích, ale nastalo vždy jen mírné přizvednutí a pak celková geometrie jako by nepustila předek už výš, ale donutila jej opět se přilepit k povrchu. Tento jev byl tedy přesně mezi šestadvacítkou a devětadvacítkou, kdy druhá jmenovaná většinou drží vždycky přední kolo na zemi jak přibité.
Průměr kol nabídl lepší tlumení rázů a vyšší průjezdnost, samozřejmě opět někde mezi klasikou a velkými koly, ale dovolíme si říci, že jde v podstatě o ideální kompromis. To platí pro tento bike i celkově, protože jde o pohodlný stroj s dostatečnými sportovními vlohami a geometrií na hranici mezi stabilní a přitom docela hravou.