Leader Fox Paradox

Krosový topmodel této domácí značky získal pro letošek nový rám, který dvojitým prohnutím horní trubky kopíruje design některých loňských biků, jenž je letos hlavním poznávacím znakem celé kolekce.
To se nám potvrdilo už při prvních metrech v sedle, kdy kolo nabídlo slušnou akceleraci a minimální poddajnost rámu při záběru ze sedla. Tuhý rám tedy nijak neokrádá jezdce o energii a je perfektně ovladatelný bez jakéhokoliv odporu. Komfortní posed na testované devatenáctce byl ideální pro jezdce s výškou maximálně 185 cm. Geometrie usadila jezdce poměrně vzadu a přes pocitově kratší horní trubku bylo vše vyrovnané díky delšímu představci, takže ruce jsou přirozeně natažené a příjemně vysoko. Na první pohled nám přišel úhel přední vidlice trochu strmější, podobně jako u devětadvacítkových biků. Projevilo se to okamžitě za jízdy maximální ochotou ke změně směru, kdy kolo i přes svůj krosový původ točí hbitě jako bike a doslova na pětníku. I přes takovouto živost jsme ale neměli problémy s neposlušností, kolo se nechá velice lehce navést, kam jezdec potřebuje, a zbytečně jej neobtěžuje přehnanou jankovitostí. Na rovině, tedy i na klikatých pěšinách, je radost jet svižně a do kopce se díky tuhému rámu nechá rovněž stoupat v docela ostrém tempu.
Ve výjezdech jsme ale uvítali možnost zamčení vzduchové vidlice, jejíž komfortní projev a pocitově hlubší zdvih nás svým pohupováním při jízdě ze sedla lehce znevýhodňovaly. V terénu je to ale naopak ku prospěchu, a projev vidlice spolu s hravostí kola nás dost často lákal k jízdě místy, kde běžně jezdíme na biku. Jediným limitem v lehčím terénu budou ale pláště se silničním dezénem, které sice na tvrdém povrchu perfektně jedou, ale nabídnou slabší adhezi v terénu a také nepatrně menší tlumicí schopnosti. Určením na silnici a lehké polní cesty jsou dobrou volbou pro rychlou jízdu. V zadní stavbě i přední vidlici je ovšem dost místa pro mnohem širší kousky, takže kdo by zatoužil jezdit na kole více v terénu, pro který má kolo jednoznačně dobré předpoklady, může přezouvat a udělat si tak univerzálnější kros. Dostat totiž tohle kolo do vzduchu není žádný problém, takže jen horší terén, vzhledem ke zdvihu vidlice či konstrukci, může představovat omezení a rovněž ostřejší úhel vidlice nesvědčí příliš prudkým pasážím. Na druhou stranu, vzhledem ke krosovému rodokmenu, je kolo opravdu nadstandardně univerzální pro oba tábory. Tuhost rámu se ale trochu podepsala na komfortu zadní stavby, kdy silnější sedlovka nechá jezdci občas pocítit tvrdost terénu. Pohodlné sedlo sice dokáže leccos vyžehlit, ale pro sportovnější nasazení bychom jej asi vyměnili za štíhlejší model. Tenhle má zbytečně široké a ostřeji řezané boky, a hodil by se spíše na kola pro méně sportovní využití.